Досвід роботи






Урок математики в 2 класі

Тема: Ознайомлення з дією множення. Знак множення.
Мета:дати поняття про множення як суму однакових доданків, ознайомити з дією множення, знаком множення; вчити замінювати рівності на додавання, рівностями на множення; закріпити обчислювальні прийоми додавання та віднімання, вміння розв’язувати задачі; формувати в учнів уміння самонавчання; розвивати пізнавальний інтерес, логічне  мислення, увагу, оперативність у виконанні завдань; виховувати  акуратність, дисциплінованість.
Обладнання: презентація «Космічна подорож», мультимедійний підручник « математика, 2 клас»(ТМ «Нова школа»), мультимедійний проектор, малюнки ракет,  підручник для 2 класу Математика/ М.В. Богданович, Г.П. Лишенко– К.: Генеза, 2012.
Тип уроку: комбінований урок   (урок – подорож).
Хід уроку
І. Організація класу до уроку. СЛАЙД №2
І знов покликав дзвоник у клас,
Знання нові чекають нас.
Який девіз, діти, у нас?
(діти відповідають)
До праці мерщій!
Усі перешкоди здолати зумій.
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ (СЛАЙД №3)
-   Дорогі діти!Сьогодні в нас незвичайний урок математики.
-   Ми з вами відправимося в захоплюючу подорож у космос.
-   Наша подорож буде проходити через планети сонячної системи (Макет сонячної системи на дошці)  
-  Дружба з математикою допоможе здійснити цей політ.
-  Вашими вірними друзями під час польоту повинні бути уважність, кмітливість, взаємодопомога, винахідливість.
- На кожній планеті вас очікує маса цікавих завдань – це і ознайомлення з новою математичною дією, і обчислювання прикладів, складання та розв’язання  задачі.
-  З цього моменту ви стаєте справжніми космонавтами.(Слайд4)
Очікувані результати:
  чого ви очікуєте від нашого уроку? (Відповіді дітей)
 -  Протягом уроку буде видно, який екіпаж корабля працював найкраще, тому давайте поділимося на 3 екіпажі.(поділ на екіпажі)
- За правильні відповіді ви будете отримувати космічні дарунки,які наприкінці уроку допоможуть вас оцінити.
 -  У кожного космонавта є бортовий журнал, де він записує свої спостереження – це ваші зошити. Дороговказом буде підручник.
-   Починаємо працювати в бортових журналах, вказуємо час відльоту.
- Веде…(один з учнів називає і пише разом з учнями число, класна робота).
8       грудня
Класна робота
-          Перший запис у бортовому журналі:
Хвилинка каліграфії  3    33.( повторити пояснення написання за мультимедійним підручником)
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1.  Перевірка домашнього завдання. «Зворотній відлік»(два учні працюють біля дошки)(СЛАЙД 5)
 - І як кажуть, щоб вирушити  у подорож - треба завершити всі домашні справи. А вдома ви обчислювали приклади і розв’язували задачу. Давайте перевіримо. Штурман  розв’яже кругові приклади – прокладе  маршрут нашої мандрівки.( на дошці)
 - Бортмеханіки перевірять готовність двигунів, розв’язавши задачу  виразом.
Задача № 402
2.Усні обчислення. Тренажер «Знайди зореліт»( СЛАЙДИ №6-13)
(6-й слайд)
-   Щоб успішно стартувати у космічний простір, нам потрібно вибрати зореліт. Розв’яжіть приклади та знайди свій космічний корабель. (За допомогою мобільної мишки діти обчислюють приклади)
- Молодці! Ми готові до польоту!!!
3. Гра « На старт » ( робота в групах) (СЛАЙД№14)
 - Ракети готові до відльоту і щоб успішно стартувати у космічний простір, нам потрібно уважно перевірити показання всіх приладів, як вони працюють. А щоб ввійти в систему треба набрати код.
 І ось   завдання.
На 1-их партах лежать картки із завданнями - «Ракети»:  обчисліть приклади, кожна відповідь - це певна буква. На кожній парті розв’яжіть 1 приклад і запишіть букву до відповідного числа внизу таблиці. Розшифрувавши закодовані слова, ми зможемо відкрити доступ до панелі управління польотом.
КОД: дружно, швидко, якісно.
-Молодці! Всі прилади функціонують нормально, двигуни розігріті. Команда готова до старту. Ми відправляємося в політ на космічному кораблі. Займайте свої місця, полетіли.(Уривок з мультфільму №1)(СЛАЙД№15)
4.   Числовий ланцюжок «Сплети мереживо»
  - Що це? По дорозі нас застав метеоритний дощ. Але він нас не злякає. Для того, щоб врятуватися від дощу потрібно продовжити ряд чисел:
2,4, 6,…до 20
 –Молодці! Ми подолали метеоритний дощ. Залишаємо нашу планету.  Згадайте, як вона називається?  
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.     Підготовчі вправи. Проблемна ситуація.  Робота екіпажами.  (СЛАЙД№17-18)
-                     Наші космічні кораблі розсікають космічний простір. Але, щоб набрати потрібну швидкість виконайте завдання. Дайте відповідь на питання.
1.Скільки крил у трьох горобців?( 2+2+2= 6)
2. Скільки ніг у п’яти страусів?(2+2+2+2+2=10)
3. Скільки лап у чотирьох зайчиків? (4+4+4+4=16)
 Групи презентують свою роботу, склавши та розв’язавши приклади.
- Цікаво, діти, а чи є життя на інших планетах? Хочете дізнатися (Фільм про Венеру №2)(СЛАЙД№19)
2. Пояснення нового матеріалу. Ознайомлення з поняттям множення. Робота з мультимедійним підручником.
-  Хутчіше з цієї планети Венера. Та для цього треба дізнатися про дію множення. А допоможуть нам Сонечко та Равлик.
- Додавання однакових доданків у математиці називають множенням. Наприклад, цю суму:
2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2, можна записати так: 2 помножити на 8, буде 16.
Число 2 в сумі є доданком. Число 8 показує, скільки разів число 2 взяли доданком. Крапка означає знак множення.
Спробуйте прочитати цей вираз.
2 • 8 = 16
Цей вираз читаємо так: 2 помножити на 8, дорівнює 16.
- Ось ми і злетіли. Летимо далі.
3.  Первинне закріплення нового матеріалу. Тренувальні вправи.
а) Робота з мультимедійним підручником.
- А ось і   планета МАРС.
Марс називають червоною планетою. Там багато піску червоного кольору. На Марсі дуже холодно. Поверхня його – це гори, пустелі, вулкани, кратери, каміння. На Марс уже кілька разів прилітали справжні космічні кораблі і сьогодні ми теж тут. (Фільм про Марс №3)( СЛАЙД№20)
Продовження роботи за мультимедійним підручником.
Замініть приклади на додавання прикладами на множення. (на дошці)
5+ 5 + 5 = 5 • 3
7+ 7 + 7 + 7 = 7 • 4
8+ 8 + 8 + 8 + 8 = 8 • 5
4+ 4 + 4 = 4 • 3
б)  Робота з підручником.  с. 66 № 406 1-3 приклади (біля дошки)
- Перед нами Уран ( Фільм про Уран №4) ( СЛАЙД№21)
Заміна множення додаванням за зразком.
 Фізхвилинка. Відеоролік « То не є проблема»( СЛАЙД№22)
V.   Розвиток математичних знань.  Закріплення та узагальнення набутих знань в процесі практичної діяльності.
1.                Формування умінь користуватися знаннями. Робота з підручником.
( с. 66  №406,4-6 приклади).  Самостійна робота. «Математичний бій»(СЛАЙД№23)
- Щоб познайомитись ближче  з наступною планетою,  потрібно подолати кільця - виконати певну роботу. Щоб не заблукати, звернемося до нашого дороговказа - підручника.  
Вибіркова перевірка.
-Молодці! Подоли перешкоди, які оточували планету Сатурн.(Демонстрація фільма про Сатурн №5)(СЛАЙД№23, клик)
2.                Робота над задачами.
а) «Космічний магазин»( СЛАЙД№ 24)
- А зараз настав час перевірити запаси їжі на борту.
Задача № 408
а) Читання задачі учнем.
б) Розбір від умови до питання. (Поступово з’являється коротка умова)
- Скільки батонів завезли до кіоску?
- Скільки продали до обіду?  А скільки після обіду?
- Про що питається в задачі?
 - Чи можемо зразу відповісти на питання задачі?
- Чому? Як ми можемо  знайти скільки продали?
- Якою дією взнаємо скільки залишилося? 
 в)Запис розв’язання задачі на дошці. 
Учні групи А можуть розв’язати задачу  виразом.
Перевірка.
- Нас чекає наступна планета, на якій ми можливо поповнимо свої запаси. (Демонстрація фільму про Меркурій №6)(СЛАЙД№24, клик)
б) Розв’язування задач на множення. «Спробуй, як я»
 Робота з мультимедійним підручником.
-                     Сонечко та Равлик теж люблять подорожувати. Вони хочуть показати вам наступну планет. Та спочатку послухайте.
Розв’яжіть задачу. На столі стоять три вази. У кожній лежить 4 яблука. Скільки яблук усього?
Для того, щоб дізнатися, скільки яблук усього, потрібно їх усі додати.
Якщо ми додамо всі яблука, разом їх буде 12.
Це розв’язок задачі за допомогою дії додавання.
 Ми отримали вираз: до 4 додати 4 і додати 4, буде 12 яблук.
4 + 4 + 4 = 12 (ябл.)
-                     Ми можемо розв’язати задачу за допомогою множення. Тому що три доданки в дії однакові. Отож, 4 помножити на 3, дорівнює 12 яблук.
4 • 3 = 12 (ябл.)
Гра «Хто швидше?»( усно)
Розв’яжіть задачу. Маса одного зайчика 4 кг. Яка маса 4 зайчиків?
Один зайчик важить 4 кг, а таких зайчиків є 4. Отож, потрібно взяти число 4 по 4, буде 16.
4 • 4 = 16 (кг)
Перевірка.
-                     Ось і нова планета.( демонстрація фільму про Нептун № 7)(Слайд№25)
Самостійна робота «Пошук самостійних рішень.».(СЛАЙД№26)(Резервна)
-                     У нас проблема  -   один  з зорельотів пошкоджено.  Щоб полагодити, треба розв’язати самостійно задачі.
І екіпаж перевіряє навігаційну систему, розв’язуючи задачу №407
ІІ екіпаж перевіряє двигун, розв’язуючи задачу  № 409
ІІІ екіпаж відправиться у відкритий космос перевірити обшивку корабля, склавши задачу за таблицею та розв’язавши її.
Взаємоперевірка за комп’ютером.(СЛАЙД№27)
-                     Молодці, корабель полагоджено, рушаємо далі. Перед нами остання планета Сонячної системи – Юпітер( Перегляд уривка фільму про Юпітер №8)
3.                Розв'язування логічних задач (резервне) «Кошик кмітливих.» (СЛАЙД№28)
Задача:  Вероніка і Люба мають прізвища Рибальченко і Дев'яткина. Яке прізвище у кожної дівчинки, якщо відомо, що Люба і Рибальченко однокласниці. (Демонстрація на комп’ютері.)
VIII. Підсумок уроку.
 1. Рефлексія.
- Ми виконали свою місію і нам час повертатися додому. Як називається планета, на якій ми живемо? ( Демонстрація фільма про Землю №9).
- Давайте передивимось свої бортові журнали та підведемо підсумки нашої подорожі.
-        Що ми робили на уроці? Чи досягли ви особисто очікуваних результатів? Чому ви так вважаєте?  
2. Гра «Мікрофон». Самооцінка та оцінювання.
                  Я     ЗУМІВ                 НАВЧИВСЯ
-         Найкраще у нас сьогодні працював під час польоту _______екіпаж.
Центр управління польотами оголошує йому подяку.
 (Оцінювання роботи учнів)
-        З яким настроєм повернулися додому?
Час нашого польоту закінчився. Є галактики, в яких ми сьогодні не побували. Але ми обов’язково відправимось до них наступного разу.
2. Домашнє завдання.
 -       Зробимо останній запис в бортовому журналі-щоденнику.
 С. 67 №410, 411,  А - с.65 №6 



Урок математики в 2 класі


Тема:Застосування таблиці ділення на 2 для розв’язування задач на ділення на рівні частини та ділення на вміщення. Порівняння задач.



Мета:Вчити застосовувати дію ділення під час розв’язування простих задач на ділення. Ознайомити з поняттями : ділення на рівні частини, ділення на вміщення. Закріплювати знання таблиці множення та ділення на 2.Розвивати уміння доказово міркувати і пояснювати свої дії. Виховувати наполегливість, працьовитість.



Обладнання:Запис фізкультхвилинки та відеосюжету,  ілюстрації до казки «Півник і двоє Мишенят», силуети Півника, Мишенят, таблиця   «Ділення числа 2 з «пастками» », коверти – унаочнення до задач №666 та запрошення, запис теми, девізу зашифрованого слова.



Хід уроку



I.Організаційний момент.

І. Привітання.

Любі гості –  вчителі,

Низький уклін вам до землі!

Дуже раді вас вітати,

Щастя, радості бажати!

Добре, що прийшли до нас –

У чудовий другий клас!



 ІІ. Мотивація навчальної діяльності



 Слово вчителя.
 -Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок! Ви бачите скільки гостей завітало до нас. В тому числі  і завітав  на урок казкові герої. Вони хочуть взяти із собою в казку тих діток, які люблять математику, хочуть багато знати, які вміють писати гарно, красиво. Тому урок наш пройде під девізом:

Міркувати – швидко!
Відповідати – правильно!
Лічити - точно!
Писати - гарно!
Каліграфічна хвилинка
-Тож урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
І сьогодні ми повторимо написання цифри, що означає пару. Здогадалися, що це за цифра? (2) Пропишіть у зошиті цифру 2 10 разів.
Усний рахунок
Не використовуючи дію додавання знайдіть суму цих чисел. Якою дією ви скористалися? Дайте повну характеристику числу 20. Який зміст дії множення? (Додавання однакових доданків). Що означає перше число при множенні?(Яке число ми беремо за доданок), що означає другий множник? (Скільки разів потрібно додавати це число). Як називаються числа при множенні? (Множник, множник, добуток). Пригадайте результати таблиці множення на 2 і запишіть їх у порядку зростання. Пригадайте таблицю ділення на 2 і запишіть результати, але будьте уважні, тут можуть трапитись пастки (на дошці записані приклади на ділення)
18:2=
12:2=
4:2=
17:2=
14:2=
6:2=
10:2=
16:2=
11:2=
8:2=
Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми
-          Молодці,знання таблиці ділення на 2 нам неодмінно знадобляться. Адже ми будемо вчитися розв’язувати задачі на ділення на рівні частини та ділення на вміщення. (Вивішую запис теми уроку)
Перевірка д/з
-          А зараз час познайомитись з нашими гостями. Хто вони ми дізнаємось перевіривши домашнє завдання. №663 – запишіть результати дії ділення у порядку спадання і розшифруйте назву казки, з якої прийшли до нас ці казкові герої: 8, 6, 4, 2 (колосок)
-                     4
-                     2
-                     6
-                     8
-                     со
-                     к
-                     ло
-                     Ко

-                      
-                      
-                      
Робота над матеріалом уроку
-          Хто є героями цієї казки? Яким був півник? А мишенята?
-          Мишенята завжди лінувалися, тому не ходили до школи та не вміють розв’язувати приклади. А ми вміємо.
-          Тож наше завдання допомогти мишенятам обчислити вирази №664. Це завдання ми виконаємо по варіантам. Перший варіант – 1 рядочок, 2 варіант – 2 рядочок.            ( Взаємоперевірка)
-          Ми гарно попрацювали, а зараз час відпочити і півник з мишенятами запрошує нас на своє подвір’я, де живуть їхні друзі.
Фізкультхвилинка під музичний супровід
-          А зараз завдання від півника. Він запросив своїх друзів, щоб вони допомогли нам навчитися розв’язувати задачі на ділення на рівні частини та ділення на вміщення. Отож увага!
(Перегляд  відеосюжету)
Розв’язування  і порівняння задач №666 (до задач унаочнення)
Розвиток математичних знань
-          Півник знайшов мотузок довжиною 12 см. Він вирішив зробити з нього скакалки для мишенят. Що йому потрібно зробити? Накресліть відрізок, довжиною12 см та поділіть його навпіл. Якої довжини кожна частина мотузка для мишенят?
Резервне завдання №667
Підсумок уроку
-          Нагадайте всім присутнім, з якими типами задач ми познайомились на уроці?
-          Що ми закріпили?
Д/з
-          В народі говорять:
-          Хочеш бути щасливим, … (не будь лінивим).
-          Цього вам бажає півник з мишенятами. Мишенята нарешті зрозуміли, не потрібно лінуватися, потрібно бути працьовитими та старанними. Тому вони разом з нами запишуть домашнє завдання №668, 669
-          Зуміли гарно працювати, час настав відпочивати! Дякую за чудову роботу.


  Урок української мови у 2 класі


Тема:  Основні ознаки речення. Поділ тексту на речення
Мета: дати учням  поняття про речення як одиницю мовлення; розвивати вміння ділити текст на речення; розпізнавати на слух завершене і незавершене речення; виховувати любов до природи.
Обладнання: малюнки для складання речень, картки для роботи в парах, в групах, таблиця з текстом, смайлики, сонечко.

Хід уроку
І. Організаційний момент
Уважні
Розумні
Організовані
Кмітливі
Хочу нагадати, що зараз урок української мови. А на уроці діти…(на дошці таблиця «Урок»). Сподіваюсь  саме такі діти будуть сьогодні на уроці.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
1.Знайомство з планом уроку
1.     Хвилинка каліграфії
2.     Мозковий штурм
3.     Робота в парах
4.     Виразне читання
5.     Робота в групах
6.     Перевірка знань
2. Хвилинка каліграфії
Відгадайте загадку: Хто без дров і без вогню
                                       Світить, гріє нас щодня?(сонце)
Вчитель вішає на дошку сонечко
Який перший звук у слові «сонце»? Дайте йому  характеристику.
3. Гра «Ланцюжок»
Назвати слова із звуком (с)
4. Каліграфічне написання букви ес: Сс та речення « Сонце світить, та не гріє.»
Коли так кажуть? Чому?
5. Підсумок хвилинки каліграфії(  відмічається смайликом на плані уроку)
6. Повідомлення теми та завдань уроку
Сьогодні ми поговоримо про речення, з чого воно складається завершене ч и незавершене речення, навчимося на слух визначати кількість речень у тексті, ділити текст на речення.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.     Створення проблемної ситуації
Сонечко
Сонечко за хмари
Сонечко сховалося за хмари
-Де записано речення. Доведіть свою думку. Запишіть  речення в зошит та складіть схему цього речення.
Речення виражає закінчену думку
2. Мозковий штурм                                                                   
ü З чого складається речення?
ü Як пишеться перше слово в реченні?
ü Як пишуться слова в реченні?
ü Що стоїть в кінці речення?
ü Що виражає речення?                                              
Учень, який відповідає, виходить до дошки і продовжує (домальовує) промінчик сонечка.
        3.Підсумок виконаної роботи(смайликом відмітити у плані)
    4. Робота в парах. Робота з деформованим реченням 
Зібрати речення зі слів  : У    весна ліс   прийшла(біля дошки учень), а потім в парах. Складене речення записати у зошит
      5. Пояснення вчителя
Наша мова складається з речень. Потрібно вміти правильно інтонувати речення: в кінці речення знижувати голос, робити паузу. Визначте скільки речень в тексті, що я зараз прочитаю.
Пригріває ясне сонечко. Пташки голосніше співають.  Синички метушаться. Веселі пташки співають. Капає вода. Бурульки  замерзають під вечір.
 6.Читання та інтонування учнями речень ( з таблиці «Весна у лісі»)
 7. Підсумок етапу роботи(Відмітити смайликом)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1.     Робота в групах                                       
Установіть межі речень. Скільки речень у вашому тексті?
Пригріло сонечко побігли струмки зазеленіла травичка весело щебечуть пташки весна наближається
Перевірка роботи. Відмітка в плані уроку.

2.     Робота з підручником. Диференційовані завдання                                       
  - (10-12б.) Вправа3 ст.129
 - (7-9б. ) Вправа 2 ст.129   
 -  (4- 6.) Вправа 1 ст.129                                               

Учні показують  сигнальними трикутниками, яке завдання вибрали
Вчитель в процесі роботи перевіряє завдання.
Підсумок виконаної роботи .(смайликом  відмітити)

3.     Скласти речення за малюнком
Вчитель кожному учневі дає малюнок. Діти по черзі відповідають.
             
 V.  Підсумок уроку.  Домашнє завдання
 1.      Гра «Мікрофон»
Все, що запланували на урок ми виконали. Тому зараз слово вам. Скажіть, що ми навчилися
 на уроці?
Речення складається…
Речення виражає…
Перше слово …
Слова в реченні пишуться…
В кінці речення…                                                


Урок природознавства у 2 класі


Тема. Рух Землі навколо Сонця. Рік. Уявлення про причини зміни пір року на Землі
 Мета: сформувати уявлення про зміни дня і ночі, пір року на земній кулі;
продовжувати формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
- навчати розглядати певну тему з різних точок зору;
- сприяти розвитку мислення та вміння вести дискусію;
- спонукати дітей до пошуку додаткової інформації, розширювати їхній світогляд;
розвивати комунікативність, пізнавальний інтерес до вивчення предмету;
виховувати любов до рідної країни, бажання більше дізнатися про планету Земля.

Хід уроку
I.                   Організаційний момент
1.Привітання:
Пролунав дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб сказати у кінці,
Що в 4 нашім класі
Діти просто молодці!
2.Перевірка готовності до уроку.
3.Вправа «Погода»
·        Яке сьогодні число? Місяць? День
·        тижня?
·        Який сьогодні стан неба?
·        Чи світить сонце?
·        Хто з вас помітив, чи є вітер? Який він?
·        Температура повітря?
·        Які зміни відбулися в природі?
·        Як змінилася праця людей восени?

ІІ.Оголошення теми і мети
-Сьогодні на нас чекає дуже цікавий урок, на якому ми розглянемо такі питання (запис на дошці):
         Чому буває день і ніч?
         Чому в природі змінюються пори року?
         Як відбувається зміна пір року?
-Чи потрібні нам ці знання? (Так, потрібні, щоб ми могли пояснити ці явища молодшим товаришам, братикам чи сестричкам. Також ці знання знадобляться в подальшому навчанні – на уроках географії, фізики, астрономії).

 ІII. Актуалізація опорних знань
 1 Запитання для повторення
-Але, перш ніж розпочати роботу за темою нашого уроку, я пропоную вам пригадати про що ви дізнались на попередньому уроці, коли ми вивчали тему «Земля – планета сонячної системи».
— З чим пов’язана зміна дня і ночі на нашій планеті?
— Навколо якої осі обертається Земля: справжньої чи уявної?
— Скільки обертів робить Земля за добу?
Що таке глобус? (Глобус – це модель Землі).
Яку форму має  глобус? Чому? (Він має форму кулі, тому що є копією нашої планети).
Якими є кольори на глобусі та що вони позначають? (синім кольором позначається вода,  коричневим – гори і височини, зеленим – низовини, жовтим – пустелі).
     -Дайте відповідь на запитання.
 1. Човен відплив від берега і через деякий час він перетворився на маленьку точку.
Висновок. При віддаленні предмети здаються меншими.
 2. Жовтий лист погойдався і повільно впав на землю.
Висновок. Лист упав, оскільки настала осінь.
3. На сході з’явилося Сонце, і настав ранок.
Висновок. Земля обертається навколо своєї осі.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Історія про Землю.
-Послухайте невеличку історію
         У книзі Бершової Н. К. «Таємниці
космосу» я прочитала казку «На чому
тримається небо та земля?»
         Дуже давно, ще за царя Опенька,
коли земля була маленька й пласка, як
тарілка, її тримали на спинах велетенські
слони. Стояли вони на панцирі ще більшої
черепахи. А черепаху несли три кита,
що плавали у водах світового океану. І
як ті кити ворухнуться, або черепасі чи
слонам спадуть на думку якісь витівки –
уявляєте, що відбувалося на Землі? Вона
тряслася, починалися повені та урагани.
Вулкани жбурляли в небо розжарене
каміння. Вода закипала й хмарами
здіймалася до неба. Хмари збиралися  в
гурти й там, у небі воювали між собою
блискавицями.
         Уявімо, як 1000 років тому
маленький хлопчик розпитував
свого дідуся:
Діду, скажи, а на чому Земля
тримається?
- На китах, величезних китах.
- А на чому кити, діду?
- На воді, дитинко.
- А вода на чому?
- Ясна річ, на Землі!
- А Земля тоді на чому?
- Ну як ти не розумієш! Земля – на
величезних китах.
         Таку розмову можна було вести
нескінченно. Адже люди від природи
страшенно цікаві.

         Планета Земля, яка здається нам
величезною, всього лише крихітна
порошинка Всесвіту. Земну кулю і за три
роки не обійдеш пішки.
2.Відгадування загадки.
- А зараз я пропоную вашій увазі загадку.
Коли мати входить в хату,
Всіх вона вкладає спати.
Як батько заходить,
Всіх на ноги підводить.
Хто зуміє відгадати:
Що за батько, що за мати?        (День і ніч)
 3.Створення проблемної ситуації.
-         Із давніх часів люди спостерігали, як Сонце вранці з`являється із – за горизонту, вдень піднімається високо в небо, а ввечері спускається на протилежному боці Землі. Тобто, поява дня і ночі на Землі пояснювалася дуже просто, а саме: сходом і заходом Сонця. Звідси випливає перше проблемне запитання, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.
      Проблемне запитання (запис на дошці):
 Чи правильні ці погляди? Що є справжньою причиною зміни дня і ночі на Землі?
 -  Чи можемо ми одразу дати відповідь на це запитання? (Ні).
- Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід, назустріч Сонцю. Обертання земної кулі навколо осі спричиняє зміну дня і ночі. Це обертання дає основну одиницю часу – добу, і зумовлює поділ доби на дві частини – день і ніч.
            Земля здійснює повний оберт навколо осі за 24 години. Цей час називається добою.
-       Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Перше питання – чому буває день і ніч? Чи дали ми відповідь на це запитання? ( Так. Зміна дня і ночі пов`язана з рухом Землі навколо своєї осі).
4.Відгадування загадок.
-         А зараз я пропоную вам відгадати загадки. (Під час відгадування загадок вчитель вивішує на дошці малюнки – відгадки: пори року – осінь, зима, весна, літо).
         У садках, гаях блукає,
                              Жовті шати одягає,
                              Золотисту стелить постіль,
               Жде сестрицю білу в гості.        (Осінь)
         Стало біло навкруги:
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Воду сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я — ....          (Зима)
         Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
  • Відгадайте, хто вона,
         Ця красуня чарівна?          (Весна )
         Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде...
За весною... йде.              (Літо)
 6.Створення проблемної ситуації.
-      Також з давніх часів люди, спостерігаючи за висотою Сонця, помітили, що в різні пори року воно знаходиться то високо, то низько над горизонтом. Відчули вони і те, що чим вище знаходиться Сонце над горизонтом, тим тепліше, а чим нижче – тим холодніше. Друге проблемне запитання, на яке ми сьогодні відшукаємо відповідь звучить так:
Проблемне запитання (запис на дошці):
Чому на Землі змінюються пори року? Як це можна пояснити?
- Чи можемо одразу відповісти? (Ні).
-   Крім того, що Земля обертається навколо своєї осі, вона ще обертається навколо Сонця. Шлях, яким рухається наша планета, називається земною орбітою.
     Вісь Землі не є вертикальною. Вона дещо нахилена, і цей нахил не змінюється. Він має дуже велике значення, оскільки від цього залежить зміна пір року. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за 365 діб 5 годин         48 хвилин 46 секунд. Цей час називається роком.
ФІЗКУЛЬТХВИИНКА
7. Демонстрування зміни пір року на Землі за допомогою телурія
— Діти! Подивіться на цей прилад.
— Хто з вас знає, як він називається? (Телурій)
— Промовте слово хором
— Ви сьогодні маєте розкрити таємницю, чому на цей урок я принесла саме цей прилад. (Учитель умикає телурій.)
—Я хочу вислухати ваші думки.
—Які припущення? (Модель Землі і Сонця, телурій зображує, як обертається Земля відносно Сонця.)
—Яку роль відіграватиме лампа? (Лампа відіграватиме роль Сонця.)
— Уявімо  спочатку, що поверхня Землі — це моя  рука. Уми каю лампу (спостереження за учителем, дотримання правил безпеки з електричними приладами), підношу руку на такій від стані від лампи, щоб рука і лампа були на однаковій висоті від столу.я відчуваю тепло (Руці дуже тепло.)
 — Тепер, залишаючи руку на такій самій відстані від лампи, повільно піднімаю її вгору. Руці вже не так тепло.
— Зробимо висновок.
— Так чому в першому положенні руці було тепліше? (Тому що промені були прямі, отже, рука була ближче до джерела тепла.)
 — Виконаємо такий самий дослід з глобусом — моделлю Землі. У глобуса є уявна вісь, навколо якої обертається Земля.
 — Простежимо за обертанням глобуса.
 — Куди «дивиться» вісь Землі: на Сонце чи від нього? (Від Сонця)
—Як ви вважаєте, що несуть сонячні промені: світло, тепло або те й інше? (І світло, і тепло)
— Визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії. (В Австралії більше тепла.) —Як ви гадаєте, яка пора року в Києві? (У Києві зима, а в Австралії — літо.)
— Продовжуємо спостерігати за обертанням глобуса навколо Сонця. — Вісь Землі «дивиться» на Сонце чи від Сонця? (До Сонця)
— Давайте визначимо, де тепліше при такому положенні Землі: в Києві чи в Австралії. (Тепер тепліше в Києві.)
—Яка пора року в Києві? (Тепер у Києві літо, а в Австралії — зима.)
— Спробуємо зробити висновок.
—Чому так сталося? (Версії дітей.)
— Поки наша півкуля повернена до Сонця, дні у нас довгі, про мені прямі, пора року — літо. Поки наша півкуля повернена від Сонця, дні у нас короткі, промені косі, пора року —зима.
—Як ви вважаєте, що станеться, коли Земля зробить повний оберт навколо Сонця? (У Києві знову настане зима, а в Австралії — літо.)
— За який період це станеться? (За рік)
— Скільки триває рік? (12 місяців)
— Що ж відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року)
—Чи відповіли ми на головне питання уроку? (Так)
—Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної осі і рух Землі навколо Сонця.)
—Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.)
—Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.)  
Інформація для вчителя:Похиле положення осі Землі зберігається впродовж усього року, тому Сонце освітлює поверхню Землі по-різному.Частину року Північний полюс повернений до Сонця, а другу частину року до Сонця нахилений Південний полюс.Через цей нахил прямі про мені Сонця іноді освітлюють ділянку поверхні Землі на північ від екватора, іноді на південь від екватора. Ця відмінність падіння со нячних променів на ділянці земної поверхні і викликає зміну сезо нів у різних районах земної кулі. Коли Північний полюс поверне ний до Сонця, у країнах на північ від екватора — літо, на південь —зима. Коли прямі сонячні промені падають на Південну півкулю — тут настає літо, а у Північній півкулі —зима.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
  -Для того, щоб закріпити отримані знання,треба дати відповіді на запитання.
Завдання 1. Яка причина зміни дня і ночі на Землі? Познач знаком  +.
                        ___ Земля рухається навколо Сонця.
                        ___ Місяць рухається навколо Землі.
                        ___ Земля рухається навколо своєї осі.
                        ___ Сонце рухається навколо Землі.
Завдання 2. Проовжіть речення
Час, за який Земля робить повний оберт навколо осі, називають добою.
Завдання 3.Число , яке відповідає тривалості доби:
а) 48 год; б) 24 год; в) 14 год; г) 34 год.

VI. Підбиття підсумків.
1.Рефлексія
-Чи справдились ваші очікування щодо уроку?
-         Що на уроці було для вас особливо цікавим?
-       Що нового для себе ви  відкрили на уроці?
-       Як ви використовуватимете знання, які здобули сьогодні?
2. Д.З
3. Оцінювання



Урок природознавства у 2 класі


Тема:Літо та його ознаки .Планування спостереження за природою влітку.
Мета: розширити уявлення дітей про літа як пору раку, про його ознаки і прикмети; розвивати вміння виділяти прикмети кожної пори року; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок
-Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
-Нумо, перевір, дружокЧи готовий на урок?
- Який у нас урок? Урок природознавства
Емоційне налаштування на урок
Вітаю вас, любі діти, на нашому уроці
Чекають вас відкриття на кожному кроці
Знову в гості до природи йдемо
Цікаві знання собі візьмемо.
-Мене звати Катерина Валеріївна.Сьогодні я проведу з вами урок природознавства .
-Працювати ми будемо під таким девізом.
Наш девіз:
 Думати – швидко,
 Відповідати – чітко,
 Працювати – дружно,
 Запам’ятовувати  – міцно.
ІІ. Хвилинка спостереження
Народна  мудрість: Трапляється такий год, що на день по сім погод?
Для кожної пори року характерна своя погода.
У класі постійно працює наш гідрометцентр.
Слово нашому синоптику……
Доповідь маленького синоптика
А зараз про погоду
Температура повітря - ….
Стан неба - …
Вітер - ………
Опади - ….


Погода сьогодні по місту, школі, у 2 – Б  класі сприятлива, отож всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
2  Робота над завданням
-   Що таке: чотири кольори мають, раз у три місяці барви міняють?(пори року)
—  Діти, які пори року ви знаєте? Назвіть їх у тій послідовності, у якій вони змінюють одна одну.
ІV. Підготовка учнів до свідомого засвоєння знань
А що ми будемо робити,
Про що ми будем говорити,
Ви можете усі сказати,
Як зможете завдання розв*язати
Гра «Впізнай слово».

Вибравши кожну третю літеру, утворіть слово.

К м л в з і п ж т я д о
V. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Інтерактивна технологія  «Асоціативний кущ»
-Складемо з вами асоціативний кущ до слова літо.
-Сьогодні ми поговоримо про літо,про його ознаки.В цьому нам допоможе наш гість Сонечко  Семи крапочка.
-Коли на твою думку закінчується весна? Які ознаки літа можна проспостерігати у травні?
-Відкрийте ваші підручники на стр 127.Давайте усі разом прочитаємо слова ,які записані під словом «Запам*ятай»
«Літо — це шлях, який проходить природа від весни до осені»
—  Розгляньте репродукції картин в художній галереї Матінки Природи (с. 128).
-Які кольори найбільш відображені на картинах?
Послухайте вірш прикмети літа.
VІ. Виклад нового матеріалу
-Ось і незабаром настане літечко. Які місяці має літо? (червень ,липень,серпень)
-А чи відомо вам чому вони мають таку назву? Ось   Сонечко Семикрапочка також цим цікавиться .Тож давайте про це дізнаймося.
Бесіда про місяць червень
Літо розпочитає місяць червень .Сонце піднімається рано ,а високо піднявшись ,починає припікати .Дні тають довшими ,вечори  теплими. Небо блакитне та чисте ,час від часу на ньому пропливають пухнасті хмаринки.
- Азараз послухайте уважно вірш.
ЧЕРВЕНЬ
В золотій хустинці

Дорогі гостинці
Червень нам приніс,
Ягоди-суниці
В лісі у травиці
Розсипає скрізь.
І чомусь здається – 
Все навкруг сміється:
Луки, гай, ріка.
Ловимо в долоні
Промінці червоні – 
Ой, теплінь яка!
М. Познанська

-Що приносить червень?
-А звідки ж походить слово «червень»?
ЧЕРВЕНЬ походить від слова "червець". Саме в цей час з'являється сокоживна комаха - кошеніль (червець). З неї в давнину добували червону фарбу, якою фарбували давньоруські стяги. Її такох продавали сусіднім державам. До цього місяць звався: кресень, гедзень, червивий місяць, гнилець, ізок (коник).

-Давайте прочитаємо про місяць «Червень» у підручнику на сторінці 128.(читають учні)
—  Які думки існують про походження назви червня? Чому кажуть: «Червень літо зарум'янив»?
—  Яку думку висунули садівники? Яка думка вам більше до вподоби?
-Ось і наша гостя згодна ,що «Червень - рум'янець року.»

Бесіда про липень.
-Відгадайте загадку нашої гості.

 Їде літо на коні 

 Та й несе гарячі дні .

 Зацвіли пахучі липи .

 Як цей місяць зветься?
(липень)
Липень- найспекотніший і найсухіший місяць року .Дні стоять жаркі ,безвітряні ,ночі теплі і задушливі . У річках і ставках стає менше води ,бо під палючим сонцем вона сильніше випаровується.
У  липні можуть  траплятися грозові буревіїї . Вони нетривалі :якихось півгодини – і сонце висушує  дороги ,трави . Наче і не було дощу.
-Давайте попрацюємо з підручником .Прочитаймо звідки пішла назва «липень» ?(стр128)
Англійська назва July завдячує своє походження Юлію Цезарю.(фотокартка на екрані) Походження назви липень цілком прозоре: у цю пору цвітуть липи, і бджоли знаходять собі смачну поживу.
Мудрої мови мед золотистий, 
липець пахучий нам до сподоби.
(М. Драй-Хмара).
Інші назви: липець, сінокіс, косень, грозовик, іллюх. Назва прозора — в цей час цвіте липа, збирають липовий цвіт, який є цілющими ліками від застуди та інших хвороб. Інші назви походять від назв літніх робіт та погодних явищ.
Бесіда про місяць серпень.
-Який місяць ми ще з вами не розглянули?(серпень)
-У серпні день помітно скорочується ,а ночами стає прохолодніше . Сонце світить рівно . Грози трапляються рідше . Вже з перших днів місяця вода в озерах і ставках остигає .Закінчується купальний сезон . Ще тепло ,але листки дерев ,що жовтіють з кожним днем ,нагадують про наближення осені.
-Послухайте вірш ,який підготувала  Сонечко Семикрапочка про останній місяць літа.

СЕРПЕНЬ
Я – завершальний місяць літа.
Мені в цей час – не заважай.
Не можу й хвильки відпочити –
Спішу зібрати урожай.
Колись жита серпом косили,
Від того й Серпнем звуть мене.
Тепер комбайни мчать стосилі,
Їх дядько Серп не дожене.
Словникова робота : Серп –це знаряддя для зрізання злаків і трав, що складається із закругленого леза (як правило сталевого), що звужується, і короткої дерев'яного руків'я.
Серп є одним з якнайдавніших знарядь людини і символом землеробства. У давніх греків серп був символом і постійним атрибутом богині родючості Деметри.(фото)
Читання про місяць серпень з підручнику.
—  Чому найважливіший для хліборобів — місяць серпень? Чому останній місяць літа дібрав собі таку влучну назву, пов'язану із жнивами?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА(музична)
— Які відчуття, спогади викликає у вас літо?
— Літо користується чи не найбільшою любов’ю як у дітей, так і в до-
рослих. Це не тільки час відпочинку, але й наймальовничіша пора року.
Літо приваблює нас своїм теплом. Природа тягнеться назустріч йому.
-Літо-це пора,коли все довкола цвіте.Милують око найрізноманітніші квіти.Духмяно пахне липа . Цвітуть трави на луках ,у полі .
Зранку на травичці можна побачити росу. Як ви розумієте вислів
«сонце росу випиває»? Особливо гарні квіти вранці, всі прикрашені кра-
пельками роси.
Загадки
• Горів у траві росистій
Ліхтарик золотий.
Світив — і враз потух —
Перетворився в пух. (Кульбаба)
• Стебельце — шершава драбинка,
У серединці — чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує червоний... (мак).
• Стою стрункий, високий,
В зелених шатах я,
І золотом оздоблена
Голівонька моя. (Соняшник)
• На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Вмирають, виблискують, горять, горять. (Волошки)294 Усі уроки природознавства. 1–4 класи
• Виросли на лузі сестрички маленькі.
Очки золоті, а вії — біленькі. (Ромашки)
(розгляд українського віночка)
-Як ви думаєте, чому літо називають «смачним»? Які літні «дарун-
ки» подобаються вам?

У червні піють суниці ,а в липні –смородина ,малина ,черешні і вишні .Недаремно липень називають «ягідним місяцем».А ось серпень –це місяць  дозрівання плодів і насіння.
Наприкінці літа дозрівають лісові горіхи ,ягоди ожини,брусниці ,журавлини.
-Я думаю ,що цей вірш буде доречним тут.
ЩЕДРЕ ЛІТО
Літня спека, грози, грім, 
Літо, ти прекрасне всім!
Скільки в тебе є скарбів: 
В лісі — ягід та грибів;
У садках — смачна малина, 
Аґрус, яблука, ожина.
Фрукти й зелень соковита — 
Це смачні дарунки літа.
Ген тече срібляста річка... 
Ой і тепла ж в ній водичка!
Можна влітку засмагати, 
Можна плавати й пірнати.
-Що ж ще дарує нам літо?
Гра «Живий телефон».
Декілька дітей шикуються в лінію в потилицю одне до одного, найпер-
ший знаходиться обличчям до дошки. На спині останньої дитини паль-
цем малюється який-небудь малюнок. Ця дитина, у свою чергу, малює
те, що вона відчула, на спині того, хто стоїть перед нею. Перша дитина
в ланцюжку відтворює малюнок на дошці. Після цього на дошці малюєть-
ся те, що було намальоване на спині останньої в ланцюжку дитини. Ма-
люнки повинні бути простими, щоб діти змогли їх відтворювати.
Якщо в грі беруть участь три лінії дітей, можна намалювати один
і той же малюнок на спинах трьох дітей, а потім наприкінці гри подиви-
тися, чия лінія працює краще.

 «Склади прислів’я» («Метод співвідношення»).

Літо запасає, 1 1 а люди літу.

Бджоли раді цвіту, 2 2 а зима з’їдає.

Літо дає коріння, 3 3 а осінь коріння.

Одне літо краще, 4 4 той узимку голодує.

Хто влітку байдикує, 5 5 ніж сто зим.

Яке літо, 6 6 таке й сіно.

Чому так говорять?
-Прочитаймо народні вислови про літні місяці.
-Що вони означають?Як ви їх розумаєте?
Складання розповіді за ілюстраціями
—  Пригадайте вірші та загадки про літо.
-Давайте спробуємо скласти невеличку розповідь на тему «Чому я люблю літо?»
Читання казки "Як весна літо зустрічала"
Весна, господарюючи ня землі, добре працювала.
Молода господиня і лід на водоймах розтопила, і матінку-землю дощами напоїла, щоб трава зазеленіла. Прикрасила дерева і кущі листочками, одягла на них квіткові віночки...
Добре до приходу брата Літа підготувалась.
А, щоб він поспішив, ще й Грім з Блискавкою за послів додому відправила.
Почав брат збиратися в дорогу — одягнув на русяве волосся солом'яного бриля, перекинув через плече легеньку торбину і вирушив у дорогу.
Всюди Літу зустрічалися щасливі люди, веселі звірятка у лісі, над поляни літали різнобарвні метелики і працьовиті бджілки.
Весна теж вийшла назустріч братові.
Ні, вона не збиралась так швидко покинути землю, просто хотіла показати Літу красу, що була довкола.
Вони разом пройшлися полями, де густо зеленіли зернові та овочі, прогулялись лісами, оглядаючи ягідники та грибні місця, заглядаючи до садів, де стояли заквітчані дерева.
— Добра робота, сестронько. Тепер і мені пора вже працювати.
Весна посміхнулась і поволі пішла геть. її господарювання на землі закінчилось.
—  Про які ознаки літа говориться у казці?
-А зараз проведемо конкур на найкращий малюнок .Намалюйте яскраве літечко.
Завдання для спостережень влітку.
1) Підручник (С. 135).
2) Спробуйте перевірити влітку такі народні прикмети щодо передба-
чення погоди.
• Птахи в’ють гнізда з сонячного боку — на холодне літо.
• Перші гриби (зморшки та сморжі) виросли на пагорбі — на дощове
літо, коли ж в улоговищі, — на сухе.
• Трава в червні починає сохнути,— на дощове літо.
• рясно цвіте гречка — на спекотне літо.
• Які метелики навесні вилетіли першими — білі чи червоні? Якщо
червоні, літо буде багате на мед і сухе, а білі — мокре і щедре на мо-
локо.
• На початку місяця з’явилися маленькі гусенята — на сонячне літо

Підбиття підсумків. Рефлексія
Технологія « Незакінчене речення»


Сьогодні я дізнався……
Було цікаво……
Я зрозумів, що……….
Тепер я знаю……….

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 128-131.


—  Доберіть по дві народні прикмети про  літні місяці. Під час літніх канікул перевірте їх.


—  Розкажіть, який літній місяць вам подобається найбільше. Доведіть свою думку.


—  Порівняйте, які є відмінності між літніми місяцями. Придумайте для них свої символи.


Комментариев нет:

Отправить комментарий